آيا می‌دانید چرا لباس فارغ‌التحصیلی در کل جهان به این شکل است؟

 اصلاً  فلسفه وجودش چیست؟

هنگامی كه از شما سوال می‎شود كه این لباس و كلاه چیست؟ چه پاسخی دارید که  بدهید؟! احتمالاً خواهید گفت نمی دانم !

اما اگر این سوال را  از یك اروپایی یا ژاپنی و یا حتی آمریكایی بپرسند  خواهند گفت :

ما به احترام «آوی سنّا Avicenna» (ابن سینا) پدر علم جهان این لباس را به صورت نمادین می‎پوشیم.
بله یك نمونه دیگر از ارزشهای ایرانی كه خود ما آنرا نمی
‎شناسیم ردای فارغ التحصیلی است!!
 آنها به احترام «آوی سنّا» كه همان «ابن سینا»ی ماست كه لباس بلند رِدا گونه می پوشیده، این لباس را تن دانشمندان خود می
‎كنند.

آن كلاه هم نشانه همان دَستار است (کمی فانتزی شده) و منگوله آن نمادی از گوشه دستار خراسانی كه ما ایرانی ها در قدیم از گوشه دَستار آویزان می‎كردیم و به دوش می‎انداختیم.. در اروپا و آمریكا علامت یك آدم برجسته و دانش آموخته را لباس و كلاه ابن سینا می گذارند، ولی ما خودمان نمی‎دانیم !!
باید افسوس بخوریم که نمیدونستیم!!!نه؟؟؟

 

نوشته شده توسط مرضیه تولائی